Blogg.

Arkitektur på agendan.

Skrivet av den 20 februari, 2018.

3_2_sv
Som nämnt tidigare har vi rekryterat ganska flitigt det senaste året. Med fötterna i fastighetsutveckling ska vi fördjupa oss i arkitektur- och installationstjänster för att täcka in en ännu större del av våra kunders affär och behov. Bakom denna omfattande rekrytering har det hela tiden funnits en tanke om ett agilare Planör, som arbetar över gränser med ännu högre förståelse för kundens affär. Nu har vi lyckats få ihop ett team med ovärderliga kunskaper, alla med olika bakgrund men med samma driv. Med fötterna i fastighetsutveckling ska vi fördjupa oss i arkitektur- och installationstjänster för att på sikt få ännu nöjdare kunder. I detta inlägg får vi återigen träffa Mahmoud El Najjar som är en av det skarpa hjärnorna i denna nyinstiftade konstellation. Vi satt oss ned över en kopp kaffe och pratade arkitektur, framtid och styrkan i flera hjärnor som arbetar mot samma mål.

Varför är det så bra att Planör nu kan erbjuda Arkitekturtjänster?

Det är inte bara nyttigt utan även nödvändigt för ett företag att ständigt vässa sitt erbjudande för att möta kundens behov som såklart varierar med tiden. Redan nu kan jag säga att arkitektur endast är ett av tre starka ben i den här konstellationen. Styrkan ligger i att vi jobbar tillsammans, vi använder varandras tankar för att hitta de bästa lösningarna. Detta gör att kunden slipper en massa nya kontakter i telefonboken och mail från olika företag. Vi samlar det under ett och samma tak. Att kunna erbjuda tjänster inom arkitektur har funnits på agendan länge här hos Planör och jag är glad att få vara med när idén verkligen infrias.

Vilka på Planör arbetar med arkitektur i dagsläget?

Idag är det jag som står för den biten men vi strävar såklart efter att bli fler med tiden. Mina styrkor ligger framförallt i det digitala och i det tekniska. Vilket gör att vi nu kan erbjuda våra kunder tillökning på just den sidan. Detta kommer vi prata mer om i nästa inlägg, då jag mer ingående förklarar vårt erbjudande.

Hur arbetar du bäst?

Jag jobbar gärna koncentrerat, snabbt och tycker mig trivas rätt bra under tidspress. Men det hade varit svårt att arbeta så om jag inte hade styrkan av teamet i ryggen. Jag är som nämnt tidigare arkitekt i grunden, men jobbar i första hand med fastighetsutveckling. Vilket betyder att mina kunskaper endast är en del i ett större hjul. Det passar mig också bra då jag inte behöver sitta och vänta på projekt utan kan aktivt söka efter nya spännande utmaningar.

I vilken fas är dina kunskaper viktigast för kunden?

Jag skulle säga att det är viktigt genom hela processen. Varför? Jo, därför att vi hela tiden strävar efter att förbättra projektet och förenkla kundens vardag. Det finns ju alltid någonting som kan göras bättre.

Vad behöver de flesta hjälp med?

Framförallt att komma med nya idéer och sedan visualisera dem så att målet blir klart och tydligt. Det är ju ofta så att företag går och trampar i samma gamla fotspår och behöver då hjälp att ta sig till nästa nivå. Vilket passar oss bra då vi har många kloka huvuden och massvis med bra tankar. Slutsatsen är att vi sällan kommer en enformig idé till kund, då vi hunnit angripa utmaningen från olika håll, med fler än bara en kompetens. På Planör finns mycket erfarenhet från olika typer av projekt, stora som små. Det är när vi använder varandras kompetenser som vi kommer fram till de bästa lösningarna. Vi tänker och arbetar i hela kedjan.

Om man har en fråga rörande Planörs tjänster inom arkitektur, vad gör man då?

Det går bra att skicka frågor och funderingar direkt till Mahmoud.ElNajjar@planor.se. Antingen så svarar jag direkt eller så tar jag frågan till bordet, så att hela gruppen får ta del utav den.

Vill ni veta mer om Mahmoud El Najjar så tipsar vi om att läsa hans personporträtt som bara ligger ett par inlägg tillbaka i tiden, här på bloggen och även på Linkedin och Facebook.


HR med Heléne

Skrivet av den 8 februari, 2018.

HR_4

Nu följer vi upp vårt personporträtt som vi gjorde med Heléne Weise Palmlund sent i förra veckan. Denna gången med ett par frågor om just HR och nyrekrytering som vi tycker oss höra ganska ofta, och som kan vara relevanta för dig som läsare. Heléne har, som tidigare nämnt, en lång bakgrund som HR på både stora och små företag och säkerhetsställer att vi på Planör alltid gör de rätta valen och rekryterar rätt person till rätt position. Så låt oss ta dig igenom ett par generella begrepp, lite tips och trix samt ge dig en insikt i vad Planör letar efter därute.

Vad innebär Headhunting?

Att jaga rätt på det kompetens som en organisation behöver. I olika branscher är det olika utmanande att hitta rätt kompetens.
Framgångsrika organisationer är ”framsynta” och letar ständigt efter duktiga medarbetare. Planör är definitivt ständigt på jakt efter medarbetare som vill använda både hjärna, hjärta på jobbet.

Vad tänker du på när du gör en nyrekrytering?

Att inte ”sminka grisen” utan vara ärlig med hur jobbet och organisationen ser ut, på samma sätt som kandidaten behöver vara öppen och ärlig med sina ambitioner, kompetens och vilja.
På Planör finns en tydlig vilja att utveckla vårt erbjudande –hela tiden! Det innebär att det ständigt händer mycket och det kan upplevas lite rörigt, det är baksidan av att det är många kreativa människor som vill mycket och det behöver man gilla för att trivas här, vilket vi är öppna med.

Vad söker Planör hos kandidater?

På Planör finns en salig blandning av olika kompetenser och vi har en öppenhet vad olika kandidater kan bidraga med, ta ansvar för och utvecklas tillsammans med Planör. Det innebär att alla som anställs får möjlighet att påverka och utveckla sin roll i bolaget. Vi söker drivna, kreativa och engagerade människor som på förhand inte vill ha saker färdigt och ”skrivet i sten” utan vill vara med att utveckla.

Vilken är den bästa tiden på året att närma sig ett företag om man är intresserad av ett arbete?

Det går inte att svara på, det beror ju på vad det är för verksamhet. Som arbetsgivare tror jag dock att det är klokt att utnyttja att många i samband med lite längre ledighet hinner tänka och känna efter. Är jag i min oas? Trivs jag i det sammanhang jag verkar i? Använder jag min kompetens på rätt sätt och är jag motiverad? Om inte är jag som individ högst ansvarig för att göra något åt det. Min erfarenhet är att i samband med en ledighet gör många upp med sig själv om att det kanske är dags att göra något nytt.

Vad är viktigt att tänka på om man hamnar i en intervju med dig?

Att vara förberedd. En intervju är ju alltid en dialog där båda parter vill ställa frågor och få svar för att förstå varandra så bra som möjligt.

Planör vill sprida sitt budskap och behöver bli fler medarbetare, hur jobbar ni med det?

Planör gör på sitt egna sätt och jag måste säga att jag tycker att det är ett kreativt grepp! Vi har identifierat en rad människor i branschen som vi vill locka att kika på Planör och om de kanske är sugna på att bli en del av vår organisation.
Vi har skickat ett litet paket till många, vi kontaktar dem och väldigt ofta har de potentiella kandidaterna uppmärksammat vårt paket och är nyfikna på att träffa oss. Vi har ingen fast profil eller roll utan öppna för hur vi skulle kunna utvecklas tillsammans, kandidaten och Planör.

Rekryteras det mycket via t.ex. Linkedin?

Sociala medier blir allt viktigare, att hålla sin profil på LinkedIn ajour är en självklarhet. Intrycket av profilen behöver gå hand i hand med intrycket jag får av personen som jag sedan träffar.


Personporträtt: Tobias Håkansson

Skrivet av den 2 februari, 2018.

tobias-vit

Som ni kanske vet sedan tidigare så är vi på Planör måna om nästa generations projektledare och tar därför ofta mot LIA-praktikanter. Ett utmärkt läge för oss och för framtida projektledare att lära känna varandra och ta oss an Planörs dagliga utmaningar.
Vi publicerar alltid ett personporträtt på våra LIA-praktikanter eftersom de kommer oss så pass nära och blir en del i teamet, under sin praktikperiod. Denna vecka ska vi lära känna Tobias Håkansson en engagerad kille som har blivit ett fint tillskott till vårt team. Tobias är 29 år och går på Hermods Yrkeshögskola i Lund och kommer från Malmö. Vi träffade honom på kontoret för ett litet snack, nedan följer intervjun:

Vad gjorde du innan du började studera?

Tidigare jobbade jag som snickare/hantverkare hos bland annat Skanska och då främst med nybyggnationer. Det blev ju såklart en hel del olika jobb, men mycket nytt och totalentreprenader. Det kunde handla om allt från villor och bostäder till kommersiella fastigheter. Både smått och stort. Ett exempel var när vi byggde Studio-huset som ligger intill klaffbron i Malmö. Men efter ett att kände jag att jag vill ta mig vidare och sökte in till Hermods Yrkeshögskola i Lund och på den vägen är det. Nu har jag inne på min andra LIA-period och har fått möjligheten att göra den här på Planör.

Vad var anledningen att du vill börja plugga?

Jag ville helt enkelt utvecklas och ta mig vidare i yrkeslivet. Skaffa mer ansvar, inflytande och kunna påverka processen på ett annat sätt. Jag har testat på att vara arbetsledare tidigare och har alltid varit intresserad av hela processen. Allt från hantverk och byggnation till arkitektur och mer övergripande frågor.

Hur kommer det sig att det blev just Planör?

Vi var faktiskt här på besök med klassen och jag fastnade för arbetsmiljön och attityden på kontoret. Det finns en stark familjekänsla här som gör det extra trevligt att komma till jobbet. Jag gillar känslan av att kunna komma in lite tidigare, käka lite frukost och snacka lite skit – innan jag drar igång för dagen. Sen finns det många olika kompetenser här och många att lära av, vilket är extra spännande, då man kan få en insyn i flera områden. Man lär sig något nytt i stort sett varje dag.

Vad exakt är det du gör?

Just nu går jag som biträdande projektledare till Tom och Peter. Hjälper dem i olika projekt och backar upp så fort de behöver assistans. Det aktuella projektet innefattar ombyggnationer för större företag. För tillfället är vi mycket inomhus och planerar ytor.
Men det blir ju ofta mer än ett projekt och vi åker runt och checkar av olika arbetsplatser i stort sett varje dag.

Vad uppskattar du mest?

Det är en ganska konkret bransch vilket jag uppskattar. Man ser hur saker växer fram dag för dag och tillslut blir det liksom ett absolut resultat och man kan gå vidare till nästa fas. Sen är det ju alltid härligt att träffa mycket människor också.

Vad är det mest utmanande?

Det svåraste är väl ofta det roligaste när man väl får häng på det. Jag tycker det finns flera saker som är lite kluriga. Vi hanterar ju människor och det varierar ju verkligen i svårighetsgrad. Att styra en grupp mot ett gemensamt mål är inte alltid busenkelt. Sen är det alltid utmanande att sätta sig in i och förstå kundens affär, ett av de absolut viktigaste momenten för oss. Och ett av de mest givande när man väl är inne i det.

Vad tror du det är viktigt att man är vass på när man jobbar i den här branschen?

Jag tror det är viktigt att ha en stabil grundkunskap, samt att kunna lyssna och vara lyhörd i alla lägen. Man är ju oftast ett ombud och vill att allt ska gå bra, lätt, snabbt och effektivt.

Vad förväntar du dig av Planör?

Som jag sa tidigare, man får ny kunskap nästan varje dag och det är ett stort steg för mig. Att få insyn i hur saker och ting fungerar, även sånt jag själv inte inriktat mig på. Det gör att man på ett bättre sätt förstår helheten. Sen skulle jag vilja bli lite vassare inom projektering och all typ av förarbete. Det känns viktigt och är något jag vill ta med mig efter praktikperiodens slut.

Vad händer sen?

Min ambition är absolut att jobba som projektledare och hade ju gärna jobbat här. Men just nu fokuserar jag på det som händer idag och tar det dag för dag. Jag menar, det har ju inte hunnit gå mer än 4 veckor på en 16 veckor lång praktikperiod.

Stort tack till Tobias!


Personporträtt: Heléne Weise Palmlund

Skrivet av den 25 januari, 2018.

helen_planör7241

Äntligen drar vi igång våra personporträtt igen och först ut är Heléne Weise Palmlund. En nyckelperson när det kommer till just, ny personal. Heléne är nämligen HR ansvarig på Planör och har betydande erfarenhet från rekryteringssidan på andra stora företag. En gnistrande stjärna på Planörhimlen som inte bara bidrar med kompetens utan stärker oss även med glädje och energi. Vi avslutar med att säga varmt välkommen och hoppar vidare till vår intervju.

Berätta lite kort om vem du är och din bakgrund.

Jag är konsult inom HR och har arbetat med HR frågor i mer än 15 år. Det har varit i stora organisationer, lokalt och internationellt och i olika roller. För ett par år sedan tog jag steget och blev egenföretagare och konsult för att få möjlighet att arbeta i mindre organisationer och flera olika branscher på en gång. Idag är jag delägare i iTURN som jobbar med alla delar inom People & Culture Management.

Vad gör du helst på fritiden?

Naturen och friluftsliv är viktigt för mig, jag gillar att åka skidor, vandra och paddla. Jag tillbringar mycket tid med min familj och som förälder är jag också en aktiv fotbolls- och hockeymamma till mina barn. För egen del motionerar jag gärna på Friskis & Svettis och nyligen har jag provat yoga.

Hur länge har du arbetat med Planör?

Sedan i slutet av förra året är jag Planörs HR resurs, vilket innebär att jag är på plats på Planör ca en dag i veckan och stödjer då organisationen, cheferna och medarbetarna med alla typer av HR frågor.

Hur kommer det sig att du hamnade på Planör?

Jag har haft en dialog med Håkan, Planörs VD under en längre tid för att hitta en bra variant på att kunna bidraga med det som bolaget behöver. Det är en av mitt bolags affärsidé, att stötta mindre organisationer, som varken behöver eller ska ha en HR resurs på heltid men som ändå behöver hitta former för ett professionellt stöd. Det är en flexibel lösning där det är möjligt att skala upp efter behov.

Vad uppskattar du mest med att arbeta på Planör?

Ambitionen att bryta branschlogiken! Det är ett otroligt härligt gäng med duktiga medarbetare som vill mycket och har en fantastisk potential.

Skulle du säga att arbetskulturen på Planör skiljer sig från andra arbetsplatser?

Det är en dynamisk och familjär stämning med många goda skratt. Det är också en ganska ung kultur och det är viktigt att ständigt jobba med att utveckla och vara observant på att rätt kultur hänger med när organisationen växer.

Beskriv din arbetsroll och hur du arbetar.

Som HR Konsult på Planör är jag ett stöd till chefer & medarbetare i olika frågeställningar kopplat till deras vardag i syfte att stärka dem i syfte att skapa trygghet och utveckling av individerna i befintliga roller och organisationen som helhet. 

Vad är särskilt viktigt att tänka på när man jobbar som HR-ansvarig?

Att säkerställa att det finns en affärsnära koppling, utan det har HR en liten relevans.

Vad är det roligaste med att vara HR?

Det roligaste är att det är oerhört varierande. Att stötta individer i sin utveckling och i sin tur hur de i och med det utvecklar verksamheter och affärer!

Vad är det mest utmanande?

Att ting tar tid… Behöver jag och många med mig bli påminda om, inte minst på Planör där det händer mycket och där det sällan är långt mellan idé och handling!

Håll gärna ögonen öppna under kommande veckor då Heléne kommer att svara på en hel del intressanta frågor och funderingar kring just HR och nyrekryteringar.


Vi välkomnar 2018, tänker tillbaka och blickar framåt.

Skrivet av den 12 januari, 2018.

Planör_Nyttår_2

Nu har det snart gått två veckor in på det nya året och de flesta är tillbaka på kontoret.

Det har varit mycket givande med semester och trots all julmat är vi hungrigare än någonsin. Dagarna innan, under och efter årsskiftet är en bra tid att minnas allt vi lyckats med, reflektera över allt vi kunde gjort bättre och sätta nya mål inför det som komma skall. En tankens tid, så att säga.

Vad har då hänt under det gångna året?

Under 2017 har vi tagit till vara på de chanser vi fått och gjort det mesta av dem. Det har inneburit en tillökning på personalsidan och en tillväxt i omsättningen . Genom att bredda våra kompetenser och anställa grymma medarbetare kan vi nu erbjuda nya tjänster inom: Installation, arkitektur och fastighetsutveckling. Organisatoriskt har vi satt en ny struktur med gruppchefer och lagt till funktionerna HR och marknad. Planör är och har alltid varit ett värderingsstyrt bolag och nu har vi dokumenterat vår företagskultur och värdegrund. Vår ledstjärna, det vi brinner för, är att skapa platser att längta till. Våra tre värdeord: Hjärta, hjärna och jävlaranamma fortsätter att styra vårt beteende.

Den energin vi fått genom att växa och utvecklas under 2017 kommer sannerligen smitta av sig på 2018. Det kommer att synas på flera håll i företaget. Speciellt i etableringen av våra nya affärsområden. Vi fortsätter även vår geografiska expansion genom att växa företaget mot Helsingborg där vi överväger att öppna kontor under året. En otroligt spännande satsning som faller oss helt rätt i tiden. Sen ämnar vi hålla vårt nyårslöfte om att bli ännu bättre i hantering och användning av digitala verktyg som t.ex. BIM, samt hålla en intern uppstart och utbildning av 360 Field under första kvartalet.

Som ni hör går vi ett spännande år till mötes och vi hoppas verkligen att ni vill följa med oss på resan!

Mot nya mål!


God jul och gott nytt år!

Skrivet av den 22 december, 2017.

TomteDå har det blivit dags för oss att ännu en gång önska alla våra kära följare en underbar jul. För vissa blir det ett par veckor, för andra blir det säkerligen lite mindre. Hur som helst så hoppas vi att ni hittar ro och högtidskänsla där ni befinner er. Passar på att spendera lite tid med familj och avnjuta allt gott som komma skall. Här på kontoret tar vi en sista avstämningsrunda, kollar mailkorgen, bankar lite på vår tomte-pinâta och laddar inför nästa grymma år. Med det sagt, med flaggan i topp och tills vi ses igen.

En riktigt god jul och ett gott nytt år.

Nu gör vi plats för fler!

Skrivet av den 18 december, 2017.

Blir_fler

Snön ligger vit på fur och gran och uppfarter skottas längst hela vårt avlånga land, men inte i Skåne. Här ligger vinden i regel från nordväst och mellan byarna kommer då och då ett stänk snöblandat regn. Då vi haft brist på snö har vi passat på att skotta lite bland stolar och bord här på kontoret och gjort plats för ännu fler Planörare. Vi börjar närma oss 2018 och är i anställningstagen, precis som vi varit under större delen av 2017.

Blir_fler_2
Som ni vet dyker det upp nya ansikten på kontoret i takt med att vi växer. Ett grymt gäng som ni kommer att få bekanta er med under våren. Och ju fler vi blir, desto större anledning att fördjupa sig i företagets ledstjärna: vikten av att skapa platser att längta till.

Kämpa på sista veckan!

/ Planör


Kommer vi sluta ”gå på stan?”

Skrivet av den 6 december, 2017.

Untitled-1

Under Black Friday häromveckan ökade omsättningen inom e-handeln med 20%. De kategorier som lockade till flest köp var elektronik, hobby, hem/möbler och hälsa/skönhet. En slående konsumtionsökning bara sedan förra året. Det har blivit smidigare att handla med mobilen, betala med mobilen och konceptet click and collect uppskattas mer och mer. Vi frågar oss: Hur länge kommer shoppingcentrum och butiker runt om i stan att finnas kvar? Om fler beställer på nätet, hur kommer köpcentrum locka till sig nya och behålla gamla kunder? Står vi inför samma problem som i USA där fenomenet ”dead mall” är ett faktum? Eller är det så att marknaden kommer att anpassa sig med fler showrooms och enkla betallösningar?

https://digital.di.se/artikel/postnord-svenskar-handlade-for-over-5-miljarder-under-black-friday

Detta är en fråga vi kommer att titta djupare in i under kommande månader.

Håll koll så håller vi er uppdaterade.


Veckans nykomling!

Skrivet av den 27 november, 2017.

Ljus-Mahmoud

Då var det dags för lite nya ansikten på Planör igen och denna gång har Mahmoud El Najjar hamnat under luppen. Mahmoud är en mycket sympatisk och driven kille med höga ambitioner. Han kom till Sverige 2013 med en arkitektutbildning i bagaget och har sedan dess jobbat stenhårt för att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden.

Berätta lite om din bakgrund?

Jag kom till Sverige 2013 och hade då tidigare studerat Architectural engineering i Egypten. En utbildning som fokuserade på arkitektur och teknik för byggnadsingenjörer. Så fort jag kom till Sverige så började jag vidareutbilda mig för att förr eller senare platsa på den svenska arbetsmarknaden. Sex månader SFI, sex månader grundläggande gymnasieutbildning och sedan blev det praktik på arkitektkontor i både Malmö och Landskrona. Under min praktik jobbade jag en del med bygglovsritningar och jobbade mestadels mot privata kunder i villa-segmentet.

Hur kommer det sig att du hamnade just på Planör?

Efter min praktik ville jag lära mig mer och sökte mig till yrkesakademin. Där fick jag djupare kunskap inom arbetsmiljö, ledarskap, juridik, Bas U och Bas P. Det blev en riktig ögonöppnare för mig och där någonstans föddes drömmen att få jobba på ett större företag. Med hjälp av chefen på yrkesakademin kom jag i kontakt med olika företag och var på flera intervjuer. Att det blev just Planör jag hamnade på var för att jag fick en väldigt bra känsla direkt i möte med ledningen. Jag vill passa på att tacka Håkan och Magnus på Planör för deras enorma stöd och deras vilja att både stötta och utmana. Jag är otroligt tacksam att få chansen att få jobba med olika typer av kompetenta människor och kommer att göra mitt allra bästa i alla lägen.

Vilken befattning har du på Planör i dagsläget? 

Just nu jobbar jag med Installation och fastighetsutveckling tillsammans med Tanja, Andreas och Mikael. Ett otroligt kompetent gäng som alla besitter unika kunskaper. En inspirerande arbetsgrupp som kompletterar varandra med olika kompetenser.

Vad är mest spännande?

Allt är spännande. Jag vill lära mig mer och förstå och hantera det övergripande ansvaret i processen. Se synergier och lära mig att pussla ihop dem.

Vad är mest utmanande?

Samma som ovan. Trots att det är spännande så är det också utmanande. Jag sätter ganska höga mål för mig själv och mitt arbete och får kämpa för att leva upp till dem. Tack och lov har jag en otroligt bra arbetsgrupp som stöttar och hjälper mig i alla läger. Mer än vad jag räknat med. Det känns fantastiskt att få vara en del av den här familjen.

Vad är dina främsta styrkor?

Jag är ju väldigt teknisk, så mina främsta kunskaper ligger inom programmen vi jobbar med. Jag har jobbar mycket med CAD och ritningar av olika slag.

Vad är ditt mål?

Jag vill skapa nya kompetensgrupper internt. Erfarenheter föder möjligheter och jag vill bidra med det jag kan för att Planör ska kunna bli ett ännu effektivare företag. Själva målet i sig är att starta en intern BIM-avdelning (Building Information Modeling). Man vill ju bli ihågkommen som en person som kämpade och gjorde skillnad och det tycker jag är värt att kämpa för.

Har du några tips eller tankar som du vill dela med dig utav?

Absolut. Ha alltid öppna ögon mot världen, var nyfiken och ta alla möjligheter du kan få. Jag har jobbar i Dubai, Katar, Bahrain och på andra ställen. Överallt tänker människor olika och jobbar på olika sätt. Detta har jag lärt mig mycket av. Så vidga dina vyer och ta till vara på dina kunskaper. Det försöker jag göra och jag hoppas att jag ska kunna hjälpa Planör med min handlingskraft och med nya idéer på utvecklingsfronten.


Frukostseminarium med förhandsvisning av teatern klipp han!

Skrivet av den 6 november, 2017.

Klipp-han-2

Fryshuset bjuder in fastighetsbranschen till ett unikt samarbete kring trygghetsskapande i Malmö!

Fryshuset har i över 30 års tid arbetat förebyggande mot kriminalitet och utanförskap. Bland annat arbetar vi med teater som verktyg för att skapa opinion och inspirera till engagemang. I januari 2018 vill Fryshuset tillsammans med Malmö stadsteater sätta upp föreställningen klipp han som bygger på ungdomars egna erfarenheter av våld. Många av berättelserna kommer från just Malmös ungdomar och lämnar ingen oberörd. Förhoppningen är att kunna erbjuda Malmös invånare 9 skolföreläsningar och 5 kvällsföreläsningar. Varje föreställning kommer att ha eftersamtal med en eller flera personer som på olika sätt har påverkats av våldet i Malmö. Vi kommer även att bjuda in till en uppföljningskonferens i Malmö för att samla upp det engagemang som föreställningen förhoppningsvis inspirerat till. För att kunna göra detta behöver vi dock få in 150 000 kronor.

Vi vill därför bjuda in dig till en frukost med en unik förhandsvisning av föreställningen klipp han den 22e november kl 08:00 på Fryshuset i Malmö.

Efter förhandsvisningen har du möjlighet att köpa ett paket där följande ingår.

  • 5 biljetter till en exklusiv föreställning för fastighetsbranschen med för branschen relevanta eftersamtal och mingel.
  • Medverkan på 2 seminarium under 2018 anordnade av fryshuset för fastighetsbranschen efter teatern.
  • Deltagande på nationell klipp han konferens.
  • Möjlighet för ditt företag att synas i samband med föreställningarna

Detta paket kommer att kosta 15 000 kronor och alla insamlade pengar går till föreställningarna i januari. Har du inte än köpt årets julklapp kan detta samhällsengagemang vara den perfekta presenten! Du binder inte upp dig på något genom att gå på förhandsvisningen och självklart kommer det att finnas möjlighet att bidra till projektet även om du inte har möjlighet att gå på föreställningen.

Om teatern
Våra barn skjuter ihjäl varandra. Varför? Klipp han handlar om det eskalerande våldet i några av landets förorter. Om människorna som är inblandade i skjutningarna. Hur blir man den som tar upp en pistol och skjuter ett barn i huvudet? Och hur ska man som brottsoffer hantera att veta vem som mördat ens son, syskon, eller bästa vän utan att kunna säga något till polisen på grund av rädsla för hämnd? Genom att lyfta fram dokumentära berättelser från offer och förövare görs här ett försök att förstå vilka krafter som satts i spinn, hur de påverkar oss – och hur man ska stoppa dem. Föreställningarna i Malmö är ett samarbete mellan Teater Fryshuset, Fryshuset Malmö och Unga Teatern/Malmö Stadsteater.

Anmäl dig till rebecka.eriksson@fryshuset.se

Hoppas att vi ses den 22e november!