HR med Heléne

Nu följer vi upp vårt personporträtt som vi gjorde med Heléne Weise Palmlund sent i förra veckan. Denna gången med ett par frågor om just HR och nyrekrytering som vi tycker oss höra ganska ofta, och som kan vara relevanta för dig som läsare. Heléne har, som tidigare nämnt, en lång bakgrund som HR på både stora och små företag och säkerhetsställer att vi på Planör alltid gör de rätta valen och rekryterar rätt person till rätt position. Så låt oss ta dig igenom ett par generella begrepp, lite tips och trix samt ge dig en insikt i vad Planör letar efter därute.

Vad innebär Headhunting?

Att jaga rätt på det kompetens som en organisation behöver. I olika branscher är det olika utmanande att hitta rätt kompetens.
Framgångsrika organisationer är ”framsynta” och letar ständigt efter duktiga medarbetare. Planör är definitivt ständigt på jakt efter medarbetare som vill använda både hjärna, hjärta på jobbet.

Vad tänker du på när du gör en nyrekrytering?

Att inte ”sminka grisen” utan vara ärlig med hur jobbet och organisationen ser ut, på samma sätt som kandidaten behöver vara öppen och ärlig med sina ambitioner, kompetens och vilja.
På Planör finns en tydlig vilja att utveckla vårt erbjudande –hela tiden! Det innebär att det ständigt händer mycket och det kan upplevas lite rörigt, det är baksidan av att det är många kreativa människor som vill mycket och det behöver man gilla för att trivas här, vilket vi är öppna med.

Vad söker Planör hos kandidater?

På Planör finns en salig blandning av olika kompetenser och vi har en öppenhet vad olika kandidater kan bidraga med, ta ansvar för och utvecklas tillsammans med Planör. Det innebär att alla som anställs får möjlighet att påverka och utveckla sin roll i bolaget. Vi söker drivna, kreativa och engagerade människor som på förhand inte vill ha saker färdigt och ”skrivet i sten” utan vill vara med att utveckla.

Vilken är den bästa tiden på året att närma sig ett företag om man är intresserad av ett arbete?

Det går inte att svara på, det beror ju på vad det är för verksamhet. Som arbetsgivare tror jag dock att det är klokt att utnyttja att många i samband med lite längre ledighet hinner tänka och känna efter. Är jag i min oas? Trivs jag i det sammanhang jag verkar i? Använder jag min kompetens på rätt sätt och är jag motiverad? Om inte är jag som individ högst ansvarig för att göra något åt det. Min erfarenhet är att i samband med en ledighet gör många upp med sig själv om att det kanske är dags att göra något nytt.

Vad är viktigt att tänka på om man hamnar i en intervju med dig?

Att vara förberedd. En intervju är ju alltid en dialog där båda parter vill ställa frågor och få svar för att förstå varandra så bra som möjligt.

Planör vill sprida sitt budskap och behöver bli fler medarbetare, hur jobbar ni med det?

Planör gör på sitt egna sätt och jag måste säga att jag tycker att det är ett kreativt grepp! Vi har identifierat en rad människor i branschen som vi vill locka att kika på Planör och om de kanske är sugna på att bli en del av vår organisation.
Vi har skickat ett litet paket till många, vi kontaktar dem och väldigt ofta har de potentiella kandidaterna uppmärksammat vårt paket och är nyfikna på att träffa oss. Vi har ingen fast profil eller roll utan öppna för hur vi skulle kunna utvecklas tillsammans, kandidaten och Planör.

Rekryteras det mycket via t.ex. Linkedin?

Sociala medier blir allt viktigare, att hålla sin profil på LinkedIn ajour är en självklarhet. Intrycket av profilen behöver gå hand i hand med intrycket jag får av personen som jag sedan träffar.